Europako jardunbide hoberentzat aitortu dute nerabeentzako osasun mentalari buruzko Osakidetzaren proiektu bat
- Bizkaiko ikasle nerabeentzako erresilientzia eta curriculum sozioemozionala proiektuak, 29 ikastetxetan ezarriak, 2.000 nerabe baino gehiagori (13-18 urte) prestakuntza eman die eta gazteen osasun mentala sustatzea du helburu.
- Osasun Sailaren Euskadiko Osasun Mentaleko 2023-28 Estrategian jasota, Europako Batzordeak Basurtuko Unibertsitate Ospitaleko Psikiatria Zerbitzuaren proiektu hau osasun mentaleko Best Practice gisa aitortzen da.
Europako Batzordeak Osakidetzako Basurtuko Unibertsitate Ospitaleko Psikiatria Zerbitzuaren proiektu bat aitortu du Osasun Mentalaren arloko Praktika Hoberentzat (bereziki Osasun Mentalaren Sustapenean eta Lehen Mailako Prebentzioan). 13 eta 18 urte bitarteko ikasle nerabeei zuzenduta, Bizkaiko 29 ikastetxetan ezarri da eta 2.000 ikasle baino gehiago trebatu ditu beren arazo emozionalak konpontzeko trebetasunetan.
Erresilientzia eta curriculum sozioemozionala Bizkaiko ikasle nerabeentzat izenburupean, Eusko Jaurlaritzako Osasun Sailaren 2023-2028 Euskadiko Osasun Mentaleko Estrategian jasotako proiektua da, umeen eta nerabeen osasun mentala sustatzeko, osasun mentaleko sintomen eta nahasmenduen prebentzioa eta detekzio goiztiarra egiteko, adin horietan gaixotasun mentalarekiko estigmaren aurka borrokatzeko eta ikastetxeetan garatzeko helburuaren barruan.
Proiektu honen helburua ikasle nerabeei arazo emozionalak konpontzeko trebetasunak irakastea eta trebatzea da. Irakasleak Basurtuko Unibertsitate Ospitaleko Psikiatria Zerbitzuko Umeen eta Nerabeen Osasun Mentaleko adituek prestatu dituzte aldez aurretik. Ikasleek arreta osoko trebetasunak ematen dituzte autoezagutza bultzatzeko, ondoezarekiko tolerantzia izateko, jokabide oldarkor desegokitzaileak geldiarazten laguntzeko, emozioak erregulatzeko eta pertsonen arteko eraginkortasuna lortzeko.
Emaitzak
Ikasle, irakasle eta familiek Osakidetzaren ekimen honi buruzko onarpen eta balorazio oso positiboa adierazi dute. Arantza Fernández Rivas Basurtuko Unibertsitate Ospitaleko Ume eta Gazteen Psikiatriako atalburuak dioenez, "irakasleek adierazten dute, prestakuntzaren ondoren, gaitasun eta laguntza handiagoa dutela ikasleen premia sozioemozionalei aurre egiteko. Bestalde, ikasleak trebetasun horiek eskuratzeko gai sentitzen dira, eta inplikatutako irakasleak eta haien beharretatik gertu daudenak hautematen dituzte. Zeharka, irakaskuntza horrek onura bat dakarkio buruko gaixotasunei lotutako estigmaren aurkako borrokari ".
Ikasleengan duen eragina aztertzeko, Basauri-Galdakao Berritzeguneko 13 ikastetxeren datuak jaso dira, proiektu honetan aitzindariak baitira, eta 1.577 ikasle dituzte. Azterlan horri esker, agerian geratu da prestakuntza jaso aurretik zaurgarritasun emozional handiagoa zuten ikasleek nabarmen hobetzen dituztela sintoma emozionalak, ikaskideekin dituzten jokabide-arazoak murrizten dituztela eta sentimendua adierazteko gaitasuna hobetzen dutela. Ildo horretan, Fernández Rivasek nabarmendu du " % 50 handitu direla pairatzen zituzten sintoma emozionalak hobetzen dituzten ikasleak, eta bikoiztu egiten direla jokabide-arazoak hobetzen dituztenak".
Programaren arrakastaren zati bat, Fernández Rivasen iritziz, "ikastetxeekiko lankidetzan datza, eta horrek osasun mentaleko gure adituen eta irakasleen arteko indarrak batzea ahalbidetzen du. Guk irakasleak prestatu behar ditugu, eta gero haiek irakasten dizkiete trebetasun horiek ikasleei". Halaber, nabarmentzekoa da OMIE Fundazioak, Osasun Mentaleko Ikerketarako Euskal Fundazioak, parte hartu duela proiektu honetan, prestakuntza koordinatzeko eta emaitzak aztertzen laguntzeko lanean.
-
2024-02-22
Comentario de Twitter:
Europako jardunbide hoberentzat aitortu dute nerabeentzako osasun mentalari buruzko Osakidetzaren proiektu bat - Irekia https://t.co/mpuYt57Hyd -
2024-02-22
Comentario de Twitter:
🏅Ikasle nerabeentzako erresilientzia eta curriculum sozioemozionala proiektua, Psikiatriako zerbitzuak garatua eta gazteenen artean osasun mentala sustatzea helburu duena, espezialitateko Best Practice gisa onartu du Europako Batzordeak.
➕https://t.co/1t1XDRUrky https://t.co/YpP2yr97os -
2024-02-22
Comentario de Twitter:
🏅El proyecto Resiliencia y curriculum socioemocional para alumnado adolescente, desarrollado por el servicio de Psiquiatría de la @OSIBilbaoBasurt ha sido reconocido por la Comisión Europea como Best Practice en su especialidad
➕https://t.co/CdvsHp5LhX https://t.co/xNcCcImtRE -
2024-02-22
Resulta sorprendente la cantidad de recursos humanos y económicos que se destinan desde los presupuestos públicos a actividades de dudosa evidencia científica sobre que sean útiles para el alumnado y para la sociedad, y que acaban en entidades privadas que trabajan promocionando pseudociencia como el "mindfullness", cuyo inventor se ha hecho rico vendiéndolo.
Teniendo en cuenta que somo seres racionales, esta moda de la "gestión de las emociones" y la "psicologización emocional" del alumnado, también proveniente de la cultura y la academia anglosajona, estaría robando tiempo de aprendizaje y de impartición de contenidos académicos en los centros educativos. Contenidos que serán la base para la emancipación del alumnado y que son los que construyen los mecanismos de defensa frente a los problemas a los que se enfrentarán.
Expresar sentimientos en público entre adolescentes, que de eso se trata la mayoría de esta formación, se ha demostrado que incrementa el riesgo de ser víctima de acoso escolar y burla entre pares y resulta extremadamente incómodo para ellos, sin que esto se haya demostrado científicamente que mejore la convivencia en las clases, más allá de encuestas de valoración de satisfacción.
Lo que sí puede provocar es el menoscabo del derecho a la intimidad personal y familiar de los menores, mostrando un grave desconocimiento sobre las normativas de protección datos personales.
El perfil del alumnado que sufre o que tiene problemas de comportamiento en centros educativos y malestares, que afectan a su rendimiento académico, tiene más que ver con sus privaciones materiales, de ellos y de sus familias. Así se ha demostrado en estudios sobre los determinantes sociales de la salud mental. Decía David Gordon, experto en desigualdades en la salud que la buena salud va asociada a no ser pobre y a no tener progenitores pobres.
Los conocimientos, que deben ser adquiridos en el entorno educativo y que están siendo desplazados por "lo emocional y la subjetividad", son los que sustentan la capacidad futura que tendrá el alumnado de sacar adelante sus proyectos vitales con éxito y de defender sus derechos, eso y contar con el apoyo familiar.
¿De qué sirven estos dudosos "parches" si no resolvemos como sociedad, incluidos los poderes públicos, las problemáticas de origen que tiene el alumnado y sus familias? Es decir, las causas que los llevan al padecimiento de malestares y de comportamientos inadecuados.
Que de eso trata la prevención primaria, porque si ya están presentes lo problemas de salud mental en el alumnado, entonces se habla de realizar prevención secundaria y terciaria, y no de primaria, como indican en el proyecto.