
85 urte edo gehiagoko euskal emakumeen ia erdiak dira betiON Euskadiko telelaguntza aurreratuko zerbitzuaren erabiltzaileak
- betiONek 68.817 erabiltzailerekin itxi du 2023 urtea, aurreko urtean baino 5.479 pertsona gehiago; lau erabiltzaileetatik hiru emakumeak dira
- Melgosa sailburuak azpimarratu duenez, “euskal telelaguntza publikoaren zerbitzua da teknologia berriek zainketak nola erraztu ditzaketen erakusten duen adibidea”
- 219 erabiltzaile tratu txarren kasuen prebentziorako protokoloaren barruan daude, eta beste 364, berriz, suizidioen prebentziorako protokoloaren barruan
Bilbo, 2024/01/26
85 urte edo gehiagoko emakumeen %45ek erabiltzen dute Eusko Jaurlaritzaren betiON telelaguntza aurreratuko zerbitzu publikoa. Guztira 68.817 erabiltzaile dira, lau emakumetik hiru, hain zuzen ere. Erabiltzailearen batez besteko profila 80 urtetik gorako emakumea da, bakarrik bizi dena. Izan ere, 80 urtetik gorako pertsonak %80 inguru dira, eta erabiltzaileen batez besteko adina 84 urte da.
“Euskal telelaguntza publikoko zerbitzua teknologia berriek zainketak nola lagun ditzaketen erakusten duen adibidea da”, adierazi du Nerea Melgosak, Berdintasun, Justizia eta Gizarte Politiketako sailburuak. BetiONek Bilbon dituen instalazio nagusiak bisitatu ditu gaur sailburuak. Izan ere, telelaguntza aurreratuaren zerbitzua adinekoekiko euskal estrategiaren proiektu bultzatzaileetako bat da. Telefono bidezko arreta-zerbitzu iraunkorra da, etxean, eguneko 24 orduetan eta urteko egun guztietan, eta larrialdi egoerei edo premia sozialei erantzun egokia emateko bereziki prestatutako pertsonek ematen diote arreta zerbitzuari.
Telelaguntza “alarma baino askoz gehiago da”, Melgosak gogorarazi duenez. Eusko Jaurlaritzak telelaguntza-eredu bat sustatzen du, pertsonarengan oinarritutako arretaren paradigman oinarritua, erabiltzaile bakoitzaren behar espezifikoei erantzuten diena. “Gainera, gero eta ekintza prediktibo eta aurreratuago batetik, adineko gehienek beren etxeetan bizitzen jarraitzeko duten nahia errazteko eta/edo errazteko tresnarik indartsuenetako bat da”.
“Bakardadeari heltzeko ekintzak sustatu nahi ditugu. Etxeko ohiko ingurunean mantentzea sustatu nahi dugu, prebentzio- eta detekzio-zerbitzuak garatuz. Autozaintza eta ongizatearen teknologiak sustatu nahi ditugu etxean zaintzeko. Eta autonomia galtzea prebenitu nahi dugu. Asmo guzti hauetan betiON tresna bezala agertzen da”, berretsi du sailburuak.
BetiONek zerbitzu pertsonalizatua eskaintzen die gaur 68.817 erabiltzaileei. Pertsonalizazio horri esker, telelaguntza garatu ahal izan da programa eta proiektu espezifikoekin, egoera zehatzei erantzuteko. Hala, adibidez, zaintzaileari laguntzeko programa batekin lan egiten da, besteak beste; tratu txarrak detektatzeko protokolo batekin; suizidio-arriskua detektatzeko beste programa batekin; eta zerbitzua narriadura kognitiboa, dementziak edo Alzheimerra duten pertsonei eta haien senideei egokitzeko proiektu pilotu batekin.
Gaur egun, 219 pertsona daude (beren borondatez) tratu txarren prebentziorako protokoloaren barruan. Beste 364 erabiltzaile beren borondatez monitorizatuta daude suizidioak prebenitzeko protokoloaren barruan. Eta 93 pertsonak parte hartzen dute Zaintzaileei Laguntzeko Telelaguntza Programan. Programa horren bidez, zaintzaileei lagundu nahi zaie, zaindutako pertsonen egoera hobea izango dela ziur egon daitezen.
EAEko telelaguntza publikoa bakarrik bizi diren 75 urtetik gorako pertsonei, mendekotasun-arriskuan dauden 65 urteko edo gehiagoko pertsonei, mendekotasuna onartuta duten pertsonei eta gizartean isolatzeko arriskuan dauden pertsonei zuzenduta dago. Oinarrizko gizarte-zerbitzuen, ZUZENEANen 012 telefono-zenbakiaren eta hiru lurraldeetako bulegoen bidez edo web orriaren bidez https://www.euskadi.eus/betion. eska daiteke zerbitzu hori. Zerbitzuaren gehienezko prezioa 4 eurokoa da hilean.
Zenbakietan
Erabiltzaileak 2023an:
Erabiltzaileak |
EMAKUMEAK |
GIZONEZKOAK |
GUZTIRA |
% |
Araba |
6.420 |
2.195 |
8.615 |
%12,52 |
Bizkaia |
28.357 |
8.474 |
36.831 |
%53,52 |
Gipuzkoa |
17.734 |
5.637 |
23.371 |
%33,96 |
GUZTIRA |
52.511 |
16.306 |
68.817 |
%100 |
%76,31 |
%23,69 |
%100,00 |
|
Urteko bilakaera:
2022 |
2023 |
|
guztira |
63.143 |
68.817 |
Araba |
7.967 |
8.615 |
Bizkaia |
33.482 |
36.831 |
Gipuzkoa |
21.694 |
23.371 |
Gailuen deskribapena
CO: Karbono monoxidoaren detektagailua (gas toxikoa), aireztapen eskasagatik errekuntza txarreko egoeretan sortzen da eta toxikoa da. Gasolio-sorgailuren bat edo tximiniak dituzten etxeetan instalatzen da, funtzionamendu txarra eta errekuntza txarra balego ere.
IVI/ Vibby: Erorketa-detektagailua da, belozimetroa eta azelerometroa ditu. Eskumuturrekoaren antzekoa da, eta eroriz gero, aurrekariak dituzten edo konortea galtzeko arriskua duten pertsonentzat jartzen da.
Mugikortasun- eta pasibotasun-detektagailua: "Negatiboan" funtzionatzen du, hau da, alarma-seinalea bidaltzen du gure Arreta Zentrora azken 12/edo 24 orduetan norbait aurretik igaro dela detektatzen ez badu, erabiltzailearekin adostutakoaren arabera
careSOS: Hitz egiteko gaitasunik ez duten pertsonentzat da; piktogramen bidez funtzionatzen du, eta irudiekin batera gertatzen denaren berri ematen du, larrialdi-mota zein den jakinaraziz.
TAM: Telelaguntza mugikorra, erabiltzailearen finkaren barruan laguntza emateko gailua, batez ere landa-eremuetan jartzen da, erabiltzaileek baratzera, egurrera, oilategira eta abarretara sartzen baitira. Telelaguntza etxekoa da, dekretuak ezartzen duen bezala, eta TAM horiek aukera ematen dute bere finkan erori den baina etxe nagusitik kanpo dagoen norbaiti laguntzeko.
Gailuen banaketa
GAILUAK |
ERABILTZAILEAK |
Sua/kea detektagailua |
1.541 |
Gas-detektagailua |
313 |
CO |
9 |
Detektagailu mugikorra/pasibotasuna |
123 |
Erorketa-detektagailua IVI/Vibby |
722 |
CareSOS |
26 |
TAM |
116 |
BESTE BATZUK |
9 |
GUZTIRA |
2.859 |
-
2024-01-26
Comentario de Twitter:
🔴El servicio de teleasistencia avanzada de Euskadi #betiON cerró 2023 con 68.817 personas usuarias, 5.479 más que un año antes; tres de cada cuatro beneficiarias son mujeres#telelaguntza #teleasistencia 🧵👇1
-
2024-01-26
Comentario de Twitter:
🗣️ Nerea Melgosa sailburuak: “Euskal telelaguntza publikoaren zerbitzua da teknologia berriek zainketak nola erraztu ditzaketen erakusten duen adibidea”