Berriak Ekonomiaren Garapena eta Lehiakortasuna
Eu

Eusko Jaurlaritzak Nekazaritza Politika Bateratu Berria aztertu eta Ministerioari gogorarazi dio euskal erakundeek erreforma aplikatzeko erabakitzeko ahalmena nahi dutela

2013.eko ekainak 28

Hemendik aurrera eztabaida prozesu bat hasiko da espainiar estatuan egon daitezkeen aplikazioei buruz

  • Eusko Jaurlaritza 2014-2020 aldirako Nekazaritza Politika Bateratuaren erreformak Euskadin izango duen eragin errealaren ebaluazio egiten hasi da, eta Nekazaritza, Elikadura eta Ingurumen Ministerioari gogorarazi dio euskal erakundeek erabakitzeko eta aplikatzeko ahalmena nahi dutela
  • Negoziazioaren lehen fasea amaituta, estatu bakoitzean erabakitzeko prozesua hasiko da. Eusko Jaurlaritzak hilabeteak daramatza planteatzen diren jokaleku desberdinak eta egon daitezkeen inplikazio sektorialak aztertzen, eta, Nekazaritza, Arrantza eta Elikadura Politikako sailburuorde Bittor Orozek adierazi duenez, “Arias Cañete ministroak Bruselan eskatu duen bezala, hau da, bere estatuarentzako erabakitzeko ahalmena,  guk orain Euskadin eskatzen dugu, erreforma gure sektorean pentsatzen aplika dadin”.

Oroz sailburuordeak gogorarazi du kontuan hartu behar dela erreformaren bateko eta besteko alderdiek zuzenean eragiten diotela Euskadiri Autonomia Estatutuan emandako eskumenari, Mendi, Nekazaritza, Abeltzaintza eta Jarduera Ekonomikoaren Sustapen, Garapen Ekonomiko eta Planifikazioari dagokionez. Ondorioz, Eusko Jaurlaritza, Bizkaiko eta Gipuzkoako Foru Aldundiekin batera, Estatuko Administrazio Orokorrari proposatu diote hainbat alderdi kontuan hartzeko, hala nola eskualde administratiborako eredu bat ezartzea, zuzeneko laguntzen gairako, eta ahalmen osoa aitortzea FEADER fondoen inguruko helburu propioak definitzeko. Proposamen horiek elkarri lotuta dauden beste eremu batzuetara ere zabaltzen dira, esaterako, berrikuntzaren arlora, Merkatuen Antolakunde Bateratura edo, zehazki, Ardoaren laguntzarako programa nazionalera.

Barne konbergentzia

Hitzarmenak zehatz aztertu behar badira ere, lehenengo balorazioan Eusko Jaurlaritzak barne konbergentzian oso alderdi kezkagarria ikusten du. Hitzarmenak ahalbidetzen du ordainketak 2019. urtean %30eraino ere murriztea gaur egungo egoerarekin alderatuta, eta portzentaje hori oso-oso altua da, baserritarren errentarako laguntzetan mendekotasun handia dagoelako eta gaur egun nekazaritzako prezioetan aldakortasun handia dagoelako.

Beste alderdi bat da exekutibo autonomoak oso kontuan hartzen duela eta negatibotzat jotzen duela aukerako azalera berrien sistema sartzea, horrek hektareako ematen den batez besteko laguntza asko murriztea eragingo duelako.

Aitzitik, Eusko Jaurlaritzak positiboki baloratzen du eskualdeekiko buruzko malgutasuna, eskualdeak laguntzen zenbateko homogeneoagoekin definitu ahal izango direlako. Dena dela ere, laguntza akoplatuetara zuzendutako poltsa behin betiko onartu izana zama dela sute du (Batzordearen baimenarekin %13 gorantz berrikusteko aukera), portzentaje hori oso urruti baitago gaur egun Euskadin ematen denetik.

Greening edo “ordainketa berdeari” dagokionez, egia da hobekuntzak lortu direna 2011ko Erregelamenduarekin alderatuta, bai eskakizunei dagokienez (laboreen txandaketa, interes ekologikoko azalerak, etab.), bai kalkuluaren deribatutik ere, hori ustiapenaren mailan egingo baita, nahiz eta azken elementu horrek gehiegizko pisua duela jotzen den.

Azukrearen kuotak 2017an amaituko dira eta, ondorioz, Araban garrantzi handikoa den sektore horren etorkizuna zalantzaz beterik dago. Ardoaren sektorean ekoizpena mugatzeko sistema berri bat ezartzen da, baimenetan oinarrituta, 2030. urtera arte indarrean egongo dena, eta gaur egun landaketen eskubideek 5 urteko aldi iragankor batez mantenduko dute beren balioa eta eraginkortasuna, 2020ra arte. Gainera, promozio neurriak merkatu komunitariora zabaltzen dira, eta ez soilik hirugarren herrialdeetara, gaur egun ezarrita zegoen bezala.

Esnearen sektoreari buruz, sektorean desorekak eta krisia egonez gero egin beharreko jarduerak zehazteko daude, eta alderdi hori oso garrantzitsua da kuotak kenduta sor daitekeen jokalekurako.

Nekazari aktiboari dagokionez, berriz, azkenean estatu kide edo eskualde bakoitzak zabaldu ezin dituen laguntzak jaso gabe dauden nekazarien zerrenda osatzearen alde egin da, eta Eusko Jaurlaritzak aurrerapen moduan baloratu du hori.

 

Oraindik ez dago iruzkinik
  • Faceless avatar thumb 70
    Zerbait esan nahi duzu?… iruzkindu albiste hau
Ekitaldiko kargudunak
(X legealdia 2012 - 2016)