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The Basque Government approves the IV Interinstitutional Plan of Support for Families in the Basque Country 2018-2022

2018 June 19
  • It encourages co-responsible conciliation and it promotes aids for work leave to guarantee the economic coverage of paternity leave (12 weeks, 100% contribution base).
  • Reduce the child poverty rate by 20%, increase the employment rate from 25 to 44 years of age to 80%; will raise the conjunctural indicator of fecundity of women in the Basque Country, up to 1.50;
  • Likewise, it foresees: raising the net schooling rates among children of 1 year by 25%; reduce by 50% the gap in home care and the average age of emancipation of the youth population
  • The development of the Plan has an expense of 460 million euros, between 2018 and 2022, in the implementation of measures that depend directly on the Vice-Ministry of Social Policies, especially in the area of ​​conciliation (286 million).
  • Added to this are 785 million euros in income guarantee policies for families with children and youth employment programs; 220 million for (Haurreskolak) children's schools, 250 million for scholarships, 50 million for housing policies for young people.
  • Also 1,575 million euros of fiscal spending on tax deductions for descendants under IRPF managed by the regional governments of the three Basque Historical Territories, and 415 million in Social Services.


Vitoria-Gasteiz, 2018 06 19

The Basque Government has approved this morning the IV Interinstitutional Plan of Support for Families in the Autonomous Community of Euskadi 2018-2022 that the Minister (Sailburu in basque language) of Employment and Social Policies of the Basque Government, Beatriz Artolazabal, qualifies as "the main planning tool for the deployment and the materialization of the Basque Pact for Families and for Children, and aimed at the progressive elimination or reduction of obstacles that make it difficult for people to start their family project and have the desired number of sons and daughters".

The IV Interinstitutional Plan of Support for Families in the Autonomous Community of the Basque Country 2018-2022 also materializes the investment approach in childhood sponsored by the European institutions, through the articulation of measures that guarantee equal opportunities for all children, girls and adolescents, and prevents the intergenerational transmission of inequality by reducing the situations of poverty of families with sons and daughters.

According to Mrs. Artolazabal, the Plan aims to "reduce the child poverty rate by 20%, increase the employment rate of the population from 25 to 44 years of age, up to 80%, raise the current indicator of fertility of women in the Basque Autonomous Community up to 1.50 (from 1,39); increase by 25% the net schooling rates among children of 1 year, reduce at least 50% the gap in home care and the average age of emancipation of the youth population by increasing the rate of emancipation of young people from 25 to 29 years ".

8 comments
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  • 2018 October 5

    Aupa,
    Cuando se supone que empezaría la segunda fase del plan? en el 2020? Sobre todo me interesa saber sobre la posibilidad de remuneración en excedencias para el progenitor no gestante del primer bebe. Por lo que he leído, no tienen interés en ampliar la excedencia a la madre gestante, cosa que en mi opinión debería ser prioritario.
    También me gustaría saber si no tienen intención de dejar de discriminar a las mujeres lesbianas y dejar de exigir que estén casadas para que puedan registrar al bebe, cosa que en las parejas heterosexuales no exigen.

  • 2018 June 28

    Egun on,
    Dekretuari buruz lanean ari zaretela diozue eta 2019an zehar onartuko dela baina noiz gutxi gorabehera jakiterik bai? Hau da, noiz espero duzue onarpena, urtarrila inguruan ala abendu inguruan?
    Mila esker aurretiaz

  • 2018 June 22

    Me queda claro.
    Eskerrik asko erantzuteagatik.

  • Enplegua eta Gizarte Politikak
    2018 June 22

    Kaixo Itziar.
    La medida será desarrollada a través de un decreto en cuya elaboración ya estamos trabajando. Los decretos tienen una tramitación interna que, por norma general, se alarga al menos 12 meses, de ahí que la medida no será aprobada hasta 2019.
    En cuanto a tu preguta concreta, el decreto será el que determine ese tipo de cuestiones, esto es, si tendrá caracter retroactivo o solo se concederán las ayudas a aquellas familias cuyo nacimiento del segundo o posterior descendiente sea posterior.
    Así que por ahora no podemos contestarte exactamente.
    ¡Un abrazo!

  • 2018 June 21

    Gabon,

    En relación a la medida que garantiza una cobertura económica de 12 semanas de excedencia por paternidad y para su aplicación en la primera fase ( a partir de 2019), ¿es requisito indispensable que el bebé haya nacido en el 2019? O, por el contrario, ¿puede aplicarse en el caso de padres cuyos bebés hayan nacido en el 2018 (siendo segundo hijo) y todavía en el 2019 cumplan con el requisito de ser menores de 12 meses?

    Eskerrik asko

  • Enplegua eta Gizarte Politikak
    2018 June 20

    Egun on Unai,
    Puedes encontrar el plan en el siguiente enlace:
    http://www.euskadi.eus/informacion/politica-familiar/web01-a2famil/es/
    Pinchando en el apartado: IV Plan Interinstitucional de Apoyo a las Familias de la Comunidad Autónoma de Euskadi para el periodo 2018-2022, se puede descargar en PDF.
    Un saludo

  • @OTSBizkaia
    2018 June 20

    Comentario de Twitter:
    Gobernu Kontseiluak 2018-2022rako Familiei Laguntza emateko Erakundeen arteko IV. Plana onetsi du... https://t.co/Bi9YPse0aB

  • User autodeleted
    2018 June 20

    Egunon,
    Donde se puede consultar el Plan Interinstitucional de Apoyo a las Familias en la Comunidad Autónoma de Euskadi 2018-2022.

    Eskerrik asko